Rabarberbullar

Har du lyxen att ha raberber i din trädgård? Jag har det! Eller, nu har jag det. Vi planterade rabarber iår så nästa år har jag lyxen att få skörda själv. Iår fick jag rabarber från både vänner och familj, som jag kokade saft av. Men jag ogillar att slänga och funderade på vad jag kan göra av "resterna" efter saften. Rabarberbullar!
 
 
Till rabarberbullar behöver du

2,5 dl mjölk
​25 gram jäst
3/4 dl strösocker
ca 8 dl vetemjöl
1 tsk malen kardemumma
1/4 tsk salt
75 gram rumstempererat smör
 rabarersylt

Ugn 200°


Jag brukar sällan värma på min mjölk utan låter den stå i rumstempratur ca 1 h innan jag använder den, sen smular jag ner jästen i mjölken. Men om man vill så kan man värma upp jästen till "fingervarmt". Skillnaden mellan att värma och inte är typ att degen måste jäsa länge om man inte värmer den. Men mjölken får inte vara kylskåpskall! Jag rör om degspadet, och sen tillsätter jag mjukt smör, socker, salt, kardemumma och mjöl.Jag brukar också hälla upp mjölet i en 1 liters kanna för tar man det med dl-mått så blir det så hårt packat och man får oftast mer mjöl än man behöver.  Knåda degen i bakmaskin så att glutentrådarna blir starka, i min Kenwood tar det ca 8 min på en hastighet på 3 typ. Sätt på plastfolie på skålen och låt jäsa ca 40 minuter.

Kavla sen ut degen, bred smör på, sen rabarbersylt och eventuellt lite vaniljsocker. Det sista är en smaksak. Rulla ihop degen och skär i bitar, bestäm om du vill göra i långpanna eller enkla bullar. Jag har gjort båda formerna och det blir precis lika bra oavsett. Men gör man i långpanna blir det mer som brytbröd och jag tycker det är lite finare estetiskt om man ska bjuda på det. Lägg på en bakduk och låt jäsa ytterligare 40 min.

När det är dags att grädda bullarna så penslar du dom med lätt uppvispad ägg och strör lite pärlsocker på dom. Svisch in i undre delen av ugnen i 20-25 min. Klart!

 

Kommentera här: