count the memories not the calories -semmelmuffins

Jag försöker baka enklare saker tillsammans med Olivia. Oftast sådant hon kan göra helt själv med bara lite assistans av mig. Då brukar jag först mäta upp sakerna i små skålar och sen säger jag åt henne hur och när hon ska blanda i sakerna. Det är ett smart sätt, för på så vis kan jag berätta lite om varför man gör vissa saker utan att hon behöver koncentrera sig på t ex räkning. Och hon kommer ihåg det! Hon brukar nästa gång vi bakar berätta det vi pratat om gången innan. Förra helgen bakade vi semmelmuffins. Jag hade i vaniljkräm för mandelmassan var slut. Men gudars så gott det var!

Recept 
Semmelmuffins
12 st

3 st ägg
2 dl strösocker
100 gram smör
1 dl naturell yoghurt
3, 25 dl vetemjöl
2 tsk kardemumma
2 tsk bakpulver

Fyllning

Grädde
Mandelmassa eller vaniljkräm

Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt, blanda det torra ingredienserna och blanda sen ner det försiktigt i äggsmeten. Rör sen ner smöret och yoghurten. Fyll muffinsformara och ställ i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter. Låt svalna helt.
Vispa grädden och gör vaniljkrämen. Skär av ett lock på varje muffins. Jag gröpte ur muffinsen lite och hade i vaniljkrämen men det gör man som man vill. Spritsa på grädden och pudra med lite florsocker. Färdigt att avnjutas!

Kommentera här: