Kladdkaka utan tillsatt socker

 
Nu har jag bakat rätt många år och känner mig rätt säker på det. Jag kan höfta ingredienser, jag kan byta ut en ingrediens mot en annan utan att det blir katastrof och jag lyckas (för det mesta) med det jag bakar på första försöket. Minus tårtor, där har jag mycket kvar att lära! Men vanliga bakverk sitter liksom i ryggmärgen nu. Jag känner att lite utmaning är på sin plats (och kanske lite mindre socker) så jag har bestämt mig för att prova baka sockerfitt ibland. Ingen själ mår bra av att vara helt utan socker om du frågar mig! ;) Kan man baka efterrätter, helt utan tillsatt socker eller sötningsmedel, och det fortfarande smakar gott? Mitt första försök ger ett stort fett JA på det. Den här kladdkakan är helt fri från gluten, mjölkprodukter och tillsatt socker, och är himmelskt god!
 
Du behöver

2 dl hasselnöts- eller mandelmjöl
1 tsk bakpulver
6 msk kakao
2 msk honung
1 mogen liten avokado
2 hela ägg
2 äggvitor
8 torkade dadlar

Ugn 175 ° varmluftsugn.

Tips!

  • Du behöver en mixer, matbredare eller stavmixer.
  • Du kan blötlägga dadlarna ett par timmar eller över natten. Då är dom mjuka och blir släta när du kör dom i mixern.

Sätt på ugnen och klä en form 20 Ø med bakplåtspapper. Blanda hasselnötsmjölet, kakao och bakpulver i en skål. Mixa ägg, äggvirot, avokadon, dadlarna och honungen i din matberedare. Blanda det torra ingredienserna med smeten och häll allt i den klädda formen. Grädda i mitten på ugnen ca 10 minuter. Låt kakan svalna helt och helst servera den kylskåpskall med valfti garnering och om du vill, med grädde. Men den är precis lika god utan!

Enjoy!

Kommentera här: