vi komma vi komma från pepparkakeland

Iår bestämde jag mig för att prova på det här med egen pepparkaksdeg och eget pepparkakshus. Det ska väl inte vara så svårt? Svaret på den frågan är; nej, det var inte så svårt, inte pepparkaksdegen iallafall. Dessto pilligare var det med pepparkakshuset!

Jag hittade receptet på nätet och det heter ”Fannys pepparkakor”. Det sägs att receptet är från 1800-talet och är till ca 400 pepparkakor. Man kan alltså halvera receptet om man inte tänker bjuda en halv arme på pepparkakor eller bygga en mindre stad av pepparkakshus. Nästa gång ska jag dock öka på kanel och nejlika för jag tyckte smaken var lite klen.

Pepparkaksdeg

3 dl      Sirap
4½ dl   Strösocker
1 msk  Ingefära
1 tsk    Kanel
1 tsk    Malen nejlika
350 g   Smör
3 dl      Grädde
1 kg     Vetemjöl
1 msk   Bikarbonat

Börja med att smälta smör. Blanda sen ihop sirap, socker, nejlika, ingefära och kanel. Rör sedan i grädde och ha sist i det smälta smöret. Blanda bikarbonaten med ca 1 kg mjöl i en separat bunke och tillsätt därefter mjölblandningen i pepparkakssmeten. Blanda ihop allting men se till att inte knåda degen för mycket för då blidas glutentrådar och kakorna blir sega. Täck bunken med plastfolie och ställ in i kylskåp minst 24 h. Ta ut degen ca 4 timmar innan den ska bakas ut. Ugn 175-200 grader.

Kristyr

4 dl florsocker
1 äggvita
1 tsk citronsaft

Blanda ihop ingredienserna och vispa med elvisp. Ha i mer citronsaft om du vill ha kristyren lösare.

Såhär byggde jag ihop mina pepparkakshus

Jag hittade mallarna till mina pepparkakshus HÄR. Sen kavlade jag ut pepparkaksdegen direkt på bakplåtspappret och skar ut. På så vis behövde jag bara dra över bakplåtspappret till plåten och alla husdelar höll sig relativt raka och platta. Jag gjorde sedan samma sak med våra pepparkakor. Stoppa in i ugnen till dom fått önskad färg. När dom svalnat är det dags att bygga, mycket knepigare än vad jag först trodde. Speciellt med barn! Kristyr är juh inget superlim direkt så det tar juh ett tag att torka. Det innebar att det tog några timmar mellan varje husdelsbygge. Jag började med att bygga ihop gavlarna, jag ställde glas mot alla delar så dom höll ihop och sedan lät jag dom torka några timmar. Efter några timmar var det dags för taket. Innan du överhuvudtaget försöker sätta dit taket så se till att du har lagom höga saker som kan hålla det på plats, annars finns risken att du får stå och hålla i det där taket i flera timmar. När jag till slut lyckats få taket på plats väntade vi ytterligare några timmar innan vi dekorerade det med godis och kristyr. Man kan bygga ihop huset med lim om man vill, men då kan man inte äta det sen. Jag har även läst att man kan smälta socker och bygga ihop pepparkakshus med men det är inget att rekommendera när man har barn i närheten eftersom det blir sjukt varmt och snabbt bränt så man ska nog inte ha någon springandes vid benen när man håller på med det. Ett annat tips som jag läste, men sket i, var att man egentligen ska dekorera husdelarna INNAN man bygger ihop det. Men jag tycker det är roligare att göra det efter. Det är väl en smaksak. Nästa år ska vi nog prova på något mer avancerat tror jag. I det stora hela var det inte så svårt som jag trodde, det bara tog mycket längre tid.

 

Lycka till!

Kommentera här: